7 نکته برای انتخاب جذاب ترین عنوان

در نوشتار جامع صفر تا صد انتخاب موضوع برای پایان نامه، فرمول جامع موسسه پیدا برای انتخاب یک موضوع بکر و کاربردی برای پایان نامه و رساله را به شما آموزش دادیم.

در این نوشتار به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت هفت نکته کاربردی، جذاب‌ترین عنوان ممکن را برای موضوع پایان‌نامه، مقاله یا رساله خودتان انتخاب کنید.

انتخاب یک عنوان جذاب برای پایان‌نامه می‌تواند سرنوشت اثر پژوهشی شما را تغییر دهد و توجه ویژه اساتید و سایر مخاطبین را به خودش جلب کند، پس تا پایان این نوشتار همراه ما باشید و این آموزش کاربردی را از دست ندهید!

موضوع پایان نامه با عنوان پایان نامه چه تفاوتی دارد؟

اکثر افراد وقتی می‌شنوند که عنوان پایان‌ نامه و موضوع آن با یکدیگر متفاوت هستند متعجب می‌شوند!

موضوع پژوهش شما شرح می‌دهد که این پژوهش دقیقاً به چه موردی پرداخته است، در حالی که عنوان آن صرفاً یک تابلو یا قلاب جذاب است که باید نظر مخاطب را در اولین نگاه به خودش جلب کند.

به عنوان مثال، ما در موسسه پیدا برای پژوهشی که موضوع آن ” نوشتاری در مورد وضعیت مطلوب معیشت و کسب و کار طلاب” بود عنوان ” دسترنج” را انتخاب کردیم. همانطور که می‌بینید موضوع پژوهش دقیقاً بیان می‌کند که محتوای آن چیست، اما عنوان آن یک اصطلاح کلی است که نظر مخاطب را به خودش جلب می‌کند.

چرا انتخاب یک عنوان جذاب مهم است؟

نوشتن پایان‌نامه برای عموم افراد یک سال و حتی بیشتر به طول می‌انجامد؛ اگر شما در دوره جامع تندپژوهی شرکت کنید این زمان به کمتر از 3 ماه کاهش میابد. در هر صورت، چه 3 ماه و چه 3 سال، شما سرمایه عمرتان را خرج نوشتن یک پایان‌نامه می‌کنید. چرا چند روز بیشتر وقت نمی‌گذارید تا با نوشتن یک عنوان جذاب، اثربخشی این تلاش چندین ماهه را بیشتر کنید؟!

فراموش نکنید که هرچقدر هم محتوای پژوهش شما ارزشمند باشد، اگر تابلو و عنوان جذابی روی آن نگذاشته باشید بخش زیادی از مخاطبین بالقوه خودتان را از دست می‌دهید.

انتخاب عنوان جذاب برای پایان نامه و رساله می تواند در این زمینه‌ها برای شما مفید واقع گردد:

  • جلب نظر مثبت اساتید
  • کسب شهرت در جامعه علمی مدنظر شما
  • جلب توجه عموم مخاطبان موضوع این پژوهش
  • ایجاد رزومه تحصیلی قوی‌تر در رشته خودتان
  • چاپ این اثر به عنوان یک کتاب پرفروش
  • و …

چهار نکته برای انتخاب عنوان پژوهش‌های تخصصی

نکته اول: از نگاه مخاطب به موضوع بنگرید

گاهی برداشت ما از موضوع با دیگران متفاوت است. از دیگران بخواهید برداشتشان را از موضوع شما بگویند. در پژوهش‌های تخصصی از متخصصین و دانشجویان درخواست کنید برداشتشان را بگویند. این مسأله به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا موضوع را با الفاظ و تعابیری خوبی گفته‌اید یا خیر. به عبارت دیگر آیا عنوان مناسبی برای موضوع خوب انتخاب کرده‌اید یا خیر.

نکته دوم: از واژگان دارای مشترک لفظی استفاده نکنید

بهتر است از واژگان دارای مشترک لفظی استفاده نکنید، مثلا از لفظ اراده که مشترک در نیت و خواستن و انگیزه است، استفاده نکنید و در صورت استفاده از این لفظ، حتما باید در بخش مفاهیم نوشته، منظور خود را دقیقا از این لفظ روشن کنید.

نکته سوم: تا جای ممکن از واژگان پیچیده استفاده نکنید

همانطور که میدانید وظیفه عنوان جلب توجه مخاطب است بنابراین نباید در عنوان از کلمات پیچیده استفاده کنید. استفاده از عناوین پیچیده باعث می‌شود مخاطب با موضوع شما ارتباط برقرار نکند.

نکته چهارم: از عناوین ادبی برای پژوهش‌های تخصصی استفاده نکنید!

بهتر است از آرایه‌های ادبی مثل استعاره؛ مجاز و کنایه در عنوان پژوهش‌های تخصصی استفاده نشود.

برای انتخاب عناوین نوشتارهای غیر تخصصی، رعایت این شرط لازم نیست؛ اتفاقا هر چه از این آرایه‌های ادبی استفاده شود، به زیبایی و جذابیت عنوان کمک بیشتری می‌کند. برای نمونه به این عناوین جذاب دقت کنید:

  • کشتی پهلو گرفته: داستان حضرت زهرا سلام الله علیها
  • سحاب رحمت: مقتل امام حسین علیه السلام
  • در قصر تنهایی: ماجرای زندگی امام حسن علیه السلام
  • بازگشت به سرزمین خورشید: زندگی نامه فضل بن شاذان نیشابوری صحابه امام رضا علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام

اما استفاده از این آرایه‌های ادبی برای عنوان یک پژوهش تخصصی اقدام اشتباهی است.

نکته پنجم: از ابزار شبکه مسائل کمک بگیرید

پس از انتخاب موضوع پایان نامه، شبکه مسائل موضوع خودتان را رسم کنید. ابزار شبکه مسائل به شما کمک می‌کند تا نگاه جامعی نسبت به موضوع خودتان پیدا کنید.

نکته ششم: از راهکار دو اسم اصلی و فرعی استفاده کنید

شما می‌توانید از راهکار دو اسم اصلی و فرعی استفاده کنید. ما برای انتخاب عنوان کتابی که خودمان در موسسه پیدا نوشتیم از همین تکنیک استفاده کردیم: «هفت‌خان تندپژوهی: نوشتاری خلاق در راهکارهای بِه پژوهی و تند پژوهی»

اسم اول، جذب می‌کند و اسم فرعی، شرحی بر عنوان مبهم و نیمه هنری عنوان اصلی است.

نکته هفتم: از تکنیک‌های جلب توجه استفاده کنید

سعی کنید از مجموعه اموری که سبب می‌شود مخاطب جذب عنوان شود، استفاده کنید. به صورت کلی، مجموعه اموری که سبب جذب مخاطب می‌شوند، عبارتند از:

الف. اموری که احساسات مخاطب را به سمت نوشتار تحریک می‌کند

عنوان «هفت‌خوان تندپژوهی: راهنمای بِه پژوهی و تند پژوهی» به مخاطب این احساس را القاء می‌کند که با خواندن آن، رنج پایان نامه کم می‌شود و خواننده امید دارد با دانستن محتوای این نوشتار، سرعت پژوهشش بالا برود که خود این مسأله برای او لذت بخش است.

ب. اموری که همسوی با دانسته‌های مخاطب باشد

«هفت‌خوان تندپژوهی» تداعی کننده این معناست که من نویسنده هم می‌دانم که مخاطب گرفتار مشکلات طاقت‌فرسایی در پژوهش است و در صدد کمک به او هستم. به طور کلی بهتر است در عنوان چیزی که مخاطب نسبت به آن جاهل است مطرح نشود بلکه مطابق با دانسته‌ها و پیش فرض‌های مخاطب عنوان را نوشت و در صورت نیاز، اشکالات نگرشی او را در خود نوشتار حل کرد و نه در عنوان.

ج. طراحی عنوان به صورت سازگار با سبک زندگی و کارهای مخاطب

عنوان «با درس خواندن پول در بیاورید» علاوه بر اینکه احساسات مخاطب مثل احساس لذت از داشتن پول را تحریک می‌کند و علاوه بر اینکه دانش مخاطب را که پول در آوردن یک ضرورت است، پیش فرض قرار داده است، سبک زندگی و رفتار مخاطبش که «محصلین و دانشجویان» هستند هدف قرار داده است و با پیش فرض قرار دادن آن، مخاطب را به کتاب خود جذب می‌کند. دانشجو با خودش می‌گوید: «من که درس می‌خوانم، اگر بشود با آن پول در آورد، خیلی خوب است!».

ترکیب خلاقانه سه بخش فوق، می‌تواند عناوین جذابی تولید کند.

سخن پایانی

در این نوشتار هفت نکته کاربردی جهت انتخاب یک عنوان جذاب برای پایان‌نامه و رساله را معرفی کردیم. اگر شما در حال نوشتن یک پایان نامه، رساله یا مقاله دانشگاهی یا حوزوی هستید، توصیه می‌کنیم نوشتار جامع صفر تا صد نوشتن پایان نامه ارشد و دکتری را حتماً مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *